Saturday 4 July 2015

Derfor er modne kvinder de nye modedarlings


Dér sidder hun, den kære, livserfarne forfatter Joan Didion. Bag et par massive sorte solbriller, i sort turtleneck og en anelse skrutrygget. 80 år og debuterende som kampagnemodel for et af tidens førende modehuse, Céline. Og hvem sidder dér bag guitaren under den bredskyggede hat uden skyggen af mascara? En tænksom Joni Mitchell i sit hjem i Bel Air i Californien. 71 år og kampagnemodel for Saint Laurent, der med kreativ direktør Hedi Slimane i spidsen har sat nye højder for modehuset.

Vi topper aldersrangstigen med Dolce & Gabbanas tre charmerende sicilianske bedstemødre, der sladrer løs med deres stenprydede og broderede tasker i skødet og guldkroner og røde nelliker i det grå hår. Og nu går det nedad igen med alderen. Den 56-årige Madonna i kampagnen for det italienske modehus Versace, som hun for fjerde gang poserer som kampagnemodel for. Første gang var i 1995. Donatella og Madonna er denne gang gået femme fatale-vejen med mørke læber, sort tøj, der sidder, som var det limet på, flad mave og markerede overarme. Retouch much?

"Hun fik ikke sin mave eller arme retoucherede, og hun ønskede ikke at ligne en 30-årig," sagde kreativ direktør Donatella Versace om kampagnen til den italienske avis Corriere della Sera.

LÆS OGSÅ: Vogue viser 54-årig forsidemodel ”uden makeup”

"Jeg sagde til hende: "Du skal ikke bare være sexet. Jeg vil have dig, som jeg kender dig: en sårbar person, som er bange og lider af ensomhed, men som stadig er stærk, determineret og frygtløs." Det er hun på de billeder."

De ældre kvinder må siges at have haft tag i de kreative typer bag modehusenes kampagner denne sæson. Kreativ direktør hos Givenchy, Riccardo Tisci, bad Julia Roberts, 47 år, om at posere for sig – afslappet og uden makeup.

Mændene først
Nogle gange kommer de før os andre. Mændene. Det er bl.a. tilfældet, når talen falder på tendensen med modehusenes brug af modeller med nogle år på bagen. Og de har ikke engang titlen model stående på CV'et. Skuespillerne Gary Oldman, Willem Dafoe og Tim Roth, alle i halvtredserne, og Adrien Brody, 41 år, gik Pradas a/w-show allerede i 2012. Det er også tilfældet dette forår med kvinderne i kampagnerne. De lever ikke af at være modeller, men af deres kunst, og udstråler erfaring og integritet. Joan, Joni og Julia har en holdbarhed og en udholdenhed, som de yngre modeller af naturlige årsager ikke har vist, om de besidder endnu. Det er imponerende, at Julia Roberts stadig er på toppen og har været det siden 90'erne – og nu i den mest naturlige udgave af sig selv. Det er imponerende i vores flygtige verden.

"I modeverdenen henter man nu ikoner fra andre områder, som bringer nyt til modeverdenen. Det er kvinder med en coolness baseret på levet liv og kunstnerisk integritet, som har en aura af autoritet. Det er en antitese til den overfladiske pretty girly girl. Vi vil have modeller, der har integritet, for sådan er vores forbilleder i dag. Det er på mode at have erfaring og have klaret sig, men ikke bare som stjerne for en aften," siger Iben Albinus Sabroe, der er filmanmelder og kulturanalytiker og holder foredrag om kvindebilleder i populærkultur.

Én ting er kvinder med smilerynker og en gulnet dåbsattest. Men der er flere aspekter på færde end blot alderen. Også det uperfekte bliver hyldet. Hvorfor nu?

"Modeverdenen var tidligere primært et univers for den modeinteresserede og købestærke kvinde. Men så kom Sex and the City og opsvinget i 90'erne. På det tidspunkt blev alle trænet i at identificere sig personligt med modebrands, og modeverdenen blev en del af flere menneskers bevidsthed. Men i takt med krisen er der kommet en naturlig afstandtagen til det overfladiske skønhedsideal og storforbruget. Nu er der fokus på bæredygtighed og politisk korrekthed, og der er en lyst til at gøre verden til et bedre sted at leve. En lyst til at lytte til mennesker med holdninger og substans," siger Iben Albinus Sabroe.

No comments:

Post a Comment